Bustur til Sdr. Jylland

Bustur til Sønderjylland

Sophies kilde22 glade bornholmere mødets lørdag den 15. juni ved Virkedal for at drage til det sønderjydske. Turen gik først til Haderslev gennem byen ved Haderslev Dam, hvorefter vi gjorde holdt ved Haderslev Dyrepark. På trods af de dystre udsigter, var vejret med os, så vi fik en dejlig vandretur i parken. Vi skulle kigge godt efter dyrene, hvad der vel ikke var så underligt, når vi kom i flok. Der blev smagt på vandet fra Sophies Kilde. Umiddelbart var der ingen, der mærkede helbredende virkninger. Efter spadsereturen indtog vi den medbragte mad i det fri med udsigt over parken og Haderslev Dam.

MindesmærkeTuren gik derefter til Skamlingsbanken, hvor vores chauffør kørte os en dejlig tur ad små veje med pragtfulde udsigter. På Skamlingsbanken blev vi i små grupper sluppet løs i det smukke terræn. Nogle samledes ved mindesmærket for faldne under anden verdenskrig, og formanden afsang med sin klare røst første vers af Skamlingsbanken. Enkelte blev dog så fascinerede af de filosofiske røde kunstværker langs Skamlingsbankestien, at de kom for langt væk. Helt ned til campingpladsen ved vandet. Det, de troede var en rundtur, blev til en tur/retur i lyntempo ad samme vej, og så var bakken ved Skamlingsbanken sej at komme op ad. En, vi siger ikke hvem, lignede en kogt krebs, da de endelig returnerede til bussen.

KunstDet skal dog siges, at de havde set og oplevet noget, de andre ikke havde. Kaffen og kagerne blev de dog ikke snydt for.

Lige som vi kørte fra Skamlingsbanken, begyndte regnen.

Gudsager

I Christiansfeld startede vi besøget i brødremenighedens hus, hvor vores guide levende fortalte om byens historie, hvorfor den kom til at ligge, hvor den ligger, og hvordan den opstod omkring Brødremenigheden. Derefter tog han os en tur med på "Guds ager", Brødremenighedens gravplads. Alle grave var kistegrave og ens. Mændene mod vest og kvinderne mod øst. Alle sten vendte mod øst, men ud over navn og oplysning om fødsel og død, var der ingen udsmykning. I tidens løb var ingen grave blevet sløjfet og nedlagt, hvilket det udprægede forfald tydeligt viste.

MiddagTuren gik derefter til Hejse Kro, hvor aftensmaden skulle indtages. Besøget her bar præg af, at der samtidig var et arrangement med Big Fat Snake, som havde større bevågenhed fra betjeningens side. Så den lovede Schackenborgbøf med sommerkål havde forvandlet sig til en hakkebøf med bløde løg og rødvinssauce. Tallerkenerne fløj af bordet, næsten inden den sidste bid var indtaget. Men så havde vi haft den oplevelse.

Turen hjem krydrede vores chauffør med et lille svinkeærinde omkring Hindsgavl Slotspark, og endnu en gang havde vi mulighed for at se og betragte dyrene i parken der. Hvordan vi kom rundt på de smalle veje og endelig ned til vandet ved Fænøsund var fantastisk.

Vi ankom til Virkedal meget præcist nogle få minutter over 21 efter en dejlig og vel tilrettelagt tur. Tusinde tak til bestyrelsen og ikke mindst Benny for det store arbejde de/han har lagt i turen.