Bestyrelsens beretning 2022

Beretning for Bornholmerklubben Fyn 2022

Generelt.
2022 har været et år, hvor vi har haft gang i arrangementerne igen efter coronaen, vi måtte dog aflyse vores første arrangement den 16. januar, som var nytårskur på Johannes Larsen-museet. De øvrige arrangementer blev gennemført.
Vi ved, at mange foreninger har mistet medlemmer under coronaen, og at det har været svært at få gang i dem igen, men det ser nogenlunde ud for os, selv om deltagerantallet til nogle af arrangementerne er faldet lidt.
I 2022 havde Bornholmerklubben Fyn eksisteret i 40 år, og nogle af os har været med fra starten. Medlem nr. 1, Jens Christoffersson, der i sin tid tog initiativ til foreningen, og som var vores første formand, er stadig medlem. Vores sidst ankomne medlem har nummer 329, så der har været en del medlemmer igennem foreningen.

Bestyrelsesmøder.
Der har i 2022 været afholdt 4 bestyrelsesmøder: (Alle afholdt privat uden udgifter for foreningen.)
Den 10. februar hos Finn Mortensen.
Den 20. april hos Gurli Grønnegaard.
Den 10. august hos Rita Piil.
Den 9. november hos Jørgen Løw Rasmussen.

Afholdte arrangementer.
Vi fik afholdt 6 af 7 arrangementer i 2022.
Den 11. marts havde vi generalforsamling, hvor det igen lykkedes at få en fuldtallig bestyrelse.
Den 30. april var vi på bustur til Als, hvor vi havde en dejlig tur med besøg i bl.a. Broager Kirke, Dronningens Urtehave, Hotel Alsiks udsigtsterrasse og med middag på Gråsten Slotskro.
Den 15. juni var vi på besøg hos valgmenighedspræst Anders Carlsson i Vejstrup, hvor han fortalte om sin passion for roser og om sin tid som barn og senere præst på Bornholm.
Den 28. august holdt vi 40 års jubilæumsfest i Egense med god underholdning af Bjarne Kure og fin mad lavet af en kogekone.
Den 16. oktober afholdt vi ”Medlemmernes eftermiddag”, hvor nogle af vores medlemmer underholdt med forskellige indslag.
Den 4. december havde vi vores traditionelle julefrokost med både bornholmske og fynske retter.

Arrangementer i 2023.
Den 15. januar: Motionstur i Sybergland og Cafebesøg på Fyns Hoved.
Den 10. marts: Generalforsamling.
Den 23. april: Foredrag med Brian Christensen om papirklipperen Sabber.
Den 10. juni: Bornholmertræf i København.
Den 20. august: Grill hos Lene Yde-Madsen i Munkebo.
Den 8. oktober: Jørgen Dam viser film og fortæller om 66-bådene.
Den 3. december: Julefrokost.

Medlemstal.
Igen i år 2022 har vi desværre mistet nogle medlemmer. Ved udgangen af 2021 havde vi 86 medlemmer, men heldigvis er der også kommet nye til, således at vi sluttede 2022 med at være 88 medlemmer.

Bibliotek.
Vi har stadig vores bibliotek, som vi tidligere har haft med til vores arrangementer på Virkedal.
Vi har nu lagt titlerne på bøgerne ud på vores hjemmeside, så vi slipper for at slæbe biblioteket med frem og tilbage. Man kan så bestille bøgerne hos undertegnede og hos Gurli, da vi har bøgerne.
I 2022 har der ikke været nogen udlån, så det er et spørgsmål, om biblioteket har overlevet sig selv.

Klippeøen.
Vores redaktør, Erik Jensen, varetager stadig vores medlemsblad, Klippeøen, på udmærket vis.
Der ingen tvivl om, at Klippeøen i papirform stadig er vigtig for en del af vores medlemmer, mens andre synes, at det er fint nok at læse det på hjemmesiden. (Under login skrives medlemsnummer som brugernavn og fornavn som adgangskode før nov. 22). Nye medlemmer: kode med 8 karakterer fremsendes. Har man glemt sin kode eller den ikke virker, kontakt Rita for at få en ny.

Hjemmesiden.
Vi har i 2022 fået vores hjemmeside opdateret, det var efterhånden en del år siden den blev lavet, så der var nogle ting, der gjorde, at vores leverandør mente, at det var på tide med en opdatering. Der er brugt en del penge på at få den op at køre igen, så vi håber, den nu kører i mange år.

Tak.
En stor tak til alle, som har været med til at sørge for, at vi får afviklet vores arrangementer både på og uden for Virkedal, at vi får mad til julefrokosten og andre arrangementer, at vi nogle gange får musik eller hjælp på forskellig vis og naturligvis tak til alle, der møder op til vores arrangementer eller på anden måde støtter os. Vi i bestyrelsen er også taknemlige for den praktiske hjælp og støtte, vi får af vores bedre halvdele i alle henseender.
På bestyrelsens vegne
Finn Mortensen.