Bustur til Horsens

30 forventningsfulde mennesker havde valgt at tage med på udflugt til det midtjyske den 20. juni. Vi steg om bord i bussen klokken ni, og så snart vi kom ned på motorvejen, blev der serveret kaffe, rundstykker og en lille en. Snakken gik, og pludselig var vi i Horsens, hvor vi fik en rundvisning på Industrimuseet. Her fik vi både set arbejderboliger fra forskellige tidsaldre, en stor maskinhal, en gammel smedje, en hel lille gade med museumsbutikker og meget andet. De fleste kunne nok have brugt lidt mere tid på dette interessante sted, men vi fortsatte til Bygholm Park, hvor vi indtog vores frokost under den blå himmel.

Herefter fortsatte vi til Søby Brunkulslejr, hvor vi en fin beretning om brunkulslejerne og derefter en rundvisning. Der blev også tid til at gå lidt rundt selv og se, hvordan de mange arbejdere i brunkulslejerne havde boet. Til sidst hoppede vores guide om bord på bussen og fulgte med os en tur rundt i det store naturskønne område. Absolut et besøg værd.

På vej tilbage mod Fyn fik vi lige en halv time i Jelling, hvor vi kunne nå et se Jellingestenene samt den nyrestaurerede kirke. Nogle nåede også op at kigge på de mange hvide søjler, som omkranser hele monumentområdet. Et imponerende værk, som absolut tåler et gensyn.

Dagen sluttede med en god middag på Fjeldstedskov Kro, hvor alle blev godt mætte. Og mon ikke alle kan tilslutte sig ordene, som jeg hørte ved afskeden: "Vi fik, hvad vi havde forventet af turen - og mere til."