Bestyrelsens beretning for året 2023

Beretning for året 2023 i Bornholmer- klubben Fyn.

Generelt.
Også året 2023 har været et traditionelt år for Bornholmerklubben Fyn med diverse arrangementer af varieret art og med et stabilt fremmøde. For første gang har vi desværre været nødt til at aflyse et arrangement på grund af manglende interesse. Det var årets første arrangement, der delvis skulle foregå under åben himmel, men heldigvis har der været fint fremmøde til årets øvrige arrangementer med næsten 50 procents fremmøde til arrangementet om 66-bådene i oktober.
Vores nuværende bestyrelse har efterhånden fungeret i nogle år, og vi har et godt samarbejde og en fin fordeling af arbejdsopgaverne med god hjælp fra vores bedre halvdele.
Vores nyhedsbrev fungerer fint, og vi har indtryk af, at det lige giver et ekstra skub i tilmeldingerne, når det bliver sendt ud. Vi har nu e-mailadresse på stort set alle medlemmer.
Som altid vil vi gerne opfordre vore medlemmer til at komme med feedback på de ting, der foregår i foreningen, så vi eventuelt kan ændre på de ting, I ikke synes fungerer. Vi vil også opfordre jer til at være aktive i kampen om at få nye medlemmer, for vi kommer ikke udenom, at medlemstallet er for nedadgående.

Bestyrelsesmøder.
Der har været afholdt 3 bestyrelsesmøder i 2023 (alle afholdt privat uden udgift for foreningen):
Den 22. februar hos Lene Yde Madsen.
Den 10. maj hos Finn Mortensen.
Den 19. september hos Gurli Grønnegaard.
Måske synes det af lidt med kun 3 bestyrelsesmøder, men mange ting kan jo i dag klares ved hjælp af mails, sms’er og telefonopkald. Når vi samtidig er godt forberedte inden vore møder, er meget klaret på forhånd. Når vi fx arrangerer en udflugt, er der som regel et af bestyrelsesmedlemmerne, der har været på rekognoscering først, altid uden udgift for foreningen.
Afholdte arrangementer.
Den 16. januar havde vi et arrangement med gåtur i Sybergland og efterfølgende frokost på en café, som vi måtte aflyse på grund af manglende tilslutning.
Den 10. marts havde vi generalforsamling, hvor det igen lykkedes at få en fuldtallig bestyrelse.
Den 23. april havde vi besøg af Brian Christensen, som fortalte om Sabber og om sin bog ”Sabber- en original papirklipper”.
Den 10. juni var der Bornholmertræf i København. Her var der desværre ikke den store tilslutning fra Fyn, måske fordi der i år ikke var samlet bustransport. Men de deltagende medlemmer havde en god dag, hvor vi bl.a. besøgte Københavns Rådhus.
Den 20. august var der besøg i Munkebo Miniby med efterfølgende grillhygge i haven hos Lene og John Yde Madsen.
Den 8. oktober havde vi besøg af Jørgen Dam, som er formand for Hillerød Hjemstavnsforening. Han viste en film om 66- bådene og fortalte om nogle af de skibe, som 1866-selskabet havde haft igennem årene. En vellykket eftermiddag med mange deltagere.
Den 3. december havde vi julefrokost, hvor der var mandefald på grund af sygdom og snevejr.
Arrangementer i 2024.
Den 1. marts: Generalforsamling.
Den 21. april: Birgitte B. Müller: Russerne på Bornholm.
Den 2. juni: Udflugt med bus til Nordfyn.
Den 1. september: Sommerarrangement på Østfyn.
Den 12. oktober: Malene L. Ipsen: Foredrag om Oluf Høst.
Den 8. december: Julefrokost.
Medlemstal.
Igen i år 2023 har vi mistet nogle medlemmer. Ved udgangen af 2022 var vi 88 medlemmer. Vi sluttede 2023 med at være 87 medlemmer.
Bibliotek
Vi har stadig vores bibliotek, hvor man kan låne bøgerne gennem vores hjemmeside. Der har i 2023 ikke været nogen udlån.
Vi har i bestyrelsen snakket om at nedlægge biblioteket, men har ikke endelig besluttet det endnu, så man kan stadig kontakte undertegnede og Gurli.
Klippeøen.
Vores redaktør Erik Jensen varetager stadig vores blad Klippeøen. Han vil stadig meget gerne have indlæg fra jer ”almindelige” medlemmer og ikke kun fra bestyrelsen.
Hjemmesiden.
Vores hjemmeside fungerer udmærket, og vi har indtryk af, at også andre end vore egne medlemmer ser den. Vi håber, at I går ind og kigger en gang imellem, så I vænner jer til den, for man ved jo aldrig med medlemsbladet Klippeøen. Måske bliver det afskaffet på et tidspunkt, og så skal kommunikationen jo foregå via hjemmesiden. Vi håber dog ikke, at dette bliver tilfældet foreløbig.
Tak.
Vi vil sige tak til alle, som har været medvirkende til, at Bornholmerklubben Fyn er et hyggeligt sted at komme, og vi håber på mange timers godt samvær i 2024.
Bestyrelsen er stadig interesseret i at høre fra medlemmer angående forslag til arrangementer.
På bestyrelsens vegne.
Finn Mortensen.